shakedsoffer

אפר 63 דקות

מתי לצלם לאורך ומתי לרוחב?‎

היי לכם:)

הרבה אנשים שואלים אותי לאחרונה איך יודעים מתי לצלם לאורך ומתי לרוחב, אז החלטתי לכתוב לכם מדריך עדכני, גם לגבי צילום תמונות, וגם לגבי יצירת סרטונים.

 

חשוב לומר כבר בהתחלה - לא סתם כתבתי את המילה ״עדכני״. כי התשובה לשאלה הזאת השתנתה לאורך השנים, והטיקטוק ודור ה-z בהחלט השפיעו על האופן שבו אנחנו מצלמים היום. איך בדיוק? בואו נתחיל בהתחלה.

 

השמות של המצבים האלה באנגלית הם הרמז הראשון לגבי מתי כדאי להשתמש באיזה מהמצבים -

Portrait - צילום לאורך, תמונה ״עומדת״

Landscape - צילום לרוחב, תמונה ״שוכבת״

כלומר, אם אני מצלמת אדם (פורטרט), ולא משנה אם הוא באמת עומד פיזית או יושב, אם אני מצלמת תמונת גוף מלא או חצי גוף או תמונה קרובה יותר כמו תמונת פספורט - בדרך כלל אבחר בצילום לאורך.  

אם אני מצלמת נוף בדרך כלל אבחר בצילום לרוחב.

 

כמובן שבמציאות העניינים לא כל כך פשוטים - הרבה פעמים אנחנו מצלמים גם אדם וגם נוף / סביבה, אדם בתוך חדר ואני רוצה שיראו גם את החדר סביבו, את הילד שלנו על רקע פרחים יפים, את חברה שלי ליד מגדל אייפל, אותי ואת בן הזוג שלי יושבים לנו בבר ומשיקים כוסות יין (סצינה דמיונית לחלוטין אבל מותר לבחורה לחלום) ואז התשובה היא פחות פשוטה.

 

אז איך בכל זאת לבחור?

הקו המנחה הוא לשים לב שכל איזורי התמונה מעניינים או חשובים או תורמים לתמונה. ואם הצדדים של התמונה הם שטחים ״מתים״, שלא קורה בהם שום דבר מעניין, אז אולי לא צריך כל כך הרבה מהם ועדיף לצלם לאורך, ואם הלמעלה והלמטה של התמונה משעמם וריק, אז אולי עדיף לצלם לרוחב.

לדוגמא, אדם על רקע קיר לבן - האם באמת צריך קיר לבן משני הצדדים שלו או שכדאי לצלם לאורך? או צילום של משהו מלבני שלמעלה ולמטה אין כלום, עדיף כנראה לצלם לרוחב.אני אסבך עוד קצת את העניינים ואגיד, שלפעמים האיזורים ה״מתים״ האלה, נותנים לנו שקט ועושים טוב לתמונה כי הם משרתים את המטרה.

 

משהו נחמד לגבי צילום לרוחב - הוא יותר דומה לאופן שבו אנחנו רואים את העולם. התמונה של העולם דרך העיניים שלנו היא תמונה רוחבית. אז תמונת רוחב היא יותר טבעית. אבל מה זה אומר? טבעי זה טוב? אני רוצה שהתמונה שאני מצלמת תהיה טבעית בכלל או שאני רוצה שהוא תהיה מיוחדת ושונה מהאופן שבו אנחנו רואים בדרך כלל?

 

האמת היא שכמו בהרבה התלבטויות אחרות, הגישה שלי היא שאם יש ספק אין ספק ואני מצלמת גם לאורך וגם לרוחב. הכי חשוב לי לתפוס את הרגע לפני שהוא חולף ומשתנה - אחר כך אסתכל בתמונות, אתעמק, אשווה ואגיע להחלטה מה נראה לי עובד יותר טוב במקרה הספציפי הזה.

ומה לגבי וידאו?

בעבר היה נהוג שוידאו מצלמים לרוחב, בלבד. כל המסכים שראו עליהם סרטוני וידאו היו לרוחב - מסך הטלוויזיה, מסך המחשב. אפילו בניידים היינו מסובבים את הטלפון לצד כדי לראות סרטון לרוחב במסך מלא.

כשלמדתי עיצוב גרפי צילמתי סרטון סטופ מושן (סרטון המורכב מתמונות סטילס שמצולמות כל כמה שניות ונערכות לסרטון וידאו) לאורך, כי אני הייתי הנושא, היה הרבה רקע מיותר סביבי וזה פשוט היה נראה לי מתאים.כשהצגתי את הסרטון בכיתה המורה אמרה בזעזוע:

״מה זה הפורמט הזה?״

בהתחלה אפילו לא הבנתי למה היא מתכוונת - לא שמרתי טוב את הקובץ? הרסתי משהו בעריכה? אבל היא התכוונה לזה שצילמתי לאורך - בעבר (סיימתי את לימודי התואר בעיצוב בשנת 2014) זה פשוט היה לא מקובל.

 

אבל היום, פוסט עידן הטיקטוק והרילס באינסטגרם -מאוד מקובל לצלם סרטונים לאורך.

 

ואני כל הזמן נזכרת בעצמי בלימודי העיצוב וחושבת שבעצם הקדמתי את זמני

 

אז אם אתם מצלמים סרטון וידאו, השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם התוכן מתאים לפורמט, כלומר, אם אתם מצלמים משהו שהסביבה חשובה בו וצריך לראות מה קורה בצדדים של הפריים, צלמו לרוחב, ואם אתם מצלמים בן אדם עומד ומדבר צלמו לאורך, אבל השאלה היותר חשובה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא לאן הסרטון מיועד - אם הוא אמור לעלות לטיקטוק או לאינסטגרם צלמו לאורך, אם סביר להניח שכל מי שיסתכל עליו יהיה לו יותר נוח לצפות בו בטלפון צלמו לאורך, אם אתם מתכוונים להקרין אותו ביום הולדת 80 לאבא שלכם אולי עדיף לרוחב,ואם אתם לא בטוחים מה השימוש שלו - פשוט תעשו מה שמתאים לכם!

    550
    0